Wbrew pozorom naming nie jest wcale wynalazkiem dzisiejszych czasów. Proces nazewnictwa, bo tym właśnie jest naming, od zawsze był uważany za jednej z najważniejszych elementów budowania marki własnej. Jaka ma być idealna nazwa? Ma przede wszystkim wzbudzać zaufanie, wpadać w ucho i być bardzo łatwa do zapamiętania. 

Tworzenie nazwy – co wziąć pod uwagę?

  • cel – sprecyzowanie i nazwanie tego co chce się osiągnąć pomoże na samym początku. Warto wziąć pod uwagę również to, jakie wrażenie nazwa ma wywoływać u ludzi. Nazwa może być jedynie „imieniem” dla firmy, może jednak kryć się za nią coś więcej. Może równocześnie opisywać usługi i produkty marki. Warto zrobić „burzę mózgów” i wypisać wszystko to, co ma się znaleźć pod szyldem marki. 
  • grupa odbiorców – im lepiej pozna się odbiorców marki, tym łatwiej będzie wybrać nazwę dla niej. Warto wziąć pod uwagę takie zmienne jak m.in.: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, co odbiorca robi w wolnym czasie, czym się interesuje, czy ma stałą pracę. Im lepiej pozna się odbiorcę, tym łatwiej będzie wymyśleć dopasowaną do jego potrzeb nazwę. 
  • tożsamość marki – niemiej ważne jest zdefiniowanie tożsamości firmy. Nazwa zawsze będzie wzbudzała w odbiorcach emocje i skojarzenia. Ważne by były one pozytywne i jak najlepiej współgrały z tym, czym firma będzie się zajmowała. Pod uwagę należy wziąć również: wizję marki, wartości które za sobą niesie oraz misję z którą wchodzi na rynek

Naming – Jak utworzyć odpowiednią nazwę?

Naming wydaje się być skomplikowany, jednak jeżeli podejdziemy do nazewnictwa metodycznie – wszystko okaże się bardzo proste. Warto zacząć od nazwania tego, czym będzie zajmowała się firma. Czy będzie to konkretny produkt, jakaś usługa czy może grupa produktów? 

Zwykle, przy tworzeniu nazwy, bierze się pod uwagę cztery kategorie. Są to nazwy: opisowe, abstrakcyjne, sugestywne i dziedziczne. Podczas tworzenia listy z propozycjami nazwy warto wziąć pod uwagę to, do jakiej kategorii wpisuje się dana propozycja. Nazwa powinna brzmieć pozytywnie i być krótka, by jak najwięcej osób było w stanie ją zapamiętać. Ostatnimi czasy bardzo modne stały się również zabawne nazwy, które nie tylko łatwo zapadają w pamięć, ale również wywołują uśmiech u odbiorców. Jeśli nie jesteś pewny swojego wyboru, warto zgłosić się do agencji marketingowej Kohai, w której specjaliści pomagają w doborze odpowiedniej nazwy, a także dodatkowo opracują strategię rozwoju firmy.