Transmisje sprzedażowe na żywo to model biznesowy, w którym sprzedawcy, influencerzy (blogerzy) lub celebryci sprzedają towary i usługi poprzez transmisje online. Gospodarz audycji demonstruje i omawia oferowany produkt oraz odpowiada na pytania słuchaczy w czasie rzeczywistym.

Live commerce – co oznacza ten trend?

Transmisje sprzedażowe na żywo mogą odbywać się na stronie sklepu internetowego lub na portalu społecznościowym (np. Instagram). Może być poświęcony recenzji konkretnej marki lub sklepu jako całości. Influencerzy, poprzez transmisje na żywo, mogą promować produkty przesłane im przez różnych dostawców w celu ich promocji.

Podczas oglądania transmisji online, użytkownicy mogą w każdej chwili przejść do strony z wyszczególnieniem pokazywanego produktu, nie tracąc przy tym czasu na oglądanie transmisji na żywo.

Widzowie mogą obejrzeć demo niewidzianego wcześniej produktu w nagranym formacie. Jeśli produkty znajdują się na liście ulubionych, ale nie ma nagrania z ich demonstracji, widzowie mogą poprosić prezentera o pokazanie produktu. W ten sposób przekaz na żywo ma opcję zapytania – jeśli widzowie są zainteresowani konkretnymi produktami, to właśnie one otrzymują priorytet w prezentacji.

Trendy rynkowe w sprzedaży online

Podczas transmisji na żywo Walmartu na TikTok użytkownicy obserwowali, jak influencerka prezentuje różne produkty, m.in. dżinsy. Osoby zainteresowane dżinsami mogły kliknąć na listę produktów widoczną na dole ekranu. Mogli oni również przejrzeć listę produktów promowanych podczas transmisji i dokonać ich zakupu bez opuszczania aplikacji TikTok. Komentarze widzów pojawiały się w czasie rzeczywistym po lewej stronie transmisji. 

W Chinach gwałtownie wzrosło wykorzystanie live streamingu w sprzedaży online. Forbes szacuje, że branża ta generuje 60 mld dolarów rocznie. W 2022 roku około 37% wszystkich kupujących online w Chinach (to 265 milionów osób) robiło zakupy na żywo. Podczas corocznego jednodniowego Taobao World Shopping Festival przychody ze sprzedaży na żywo wyniosły 6 miliardów dolarów.