Dyrektywa Omnibus to zbiór nowych regulacji wprowadzonych przez Komisję Europejską na początku 2023, których celem jest uproszczenie i zharmonizowanie prawa Unii Europejskiej. Czy zmiany te wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie konsumenta na rynku? Co dokładnie zawiera ta dyrektywa? Sprawdź!

Co przewiduje Dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus weszła w życie od początku trwania bieżącego roku i zawiera wiele zmian, które mają na celu ochronę konsumentów na rynku dóbr i usług. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców,
  • ochrona przed tzw. „fałszywymi promocjami”, które polegają na podniesieniu krótkotrwałej ceny produktu, a następnie ogłoszeniu promocji sprowadzającej się do przywrócenia standardowej ceny lub nawet wyższej. Po implementacji dyrektywy Omnibus zakazuje się takich praktyk, a przedsiębiorcy są zobowiązani do informowania o najniższej cenie, która obowiązywała w ciągu co najmniej 30 dni.
  • Konsument może dzięki temu ocenić, jak naprawdę wygląda promocja i podejmować świadome decyzje zakupowe.
  • Przedsiębiorcy mają obowiązek dbać o prawdziwość opinii na swoich stronach internetowych, a opinie negatywne nie mogą być blokowane.
  • Dyrektywa Omnibus ma na celu ujednolicenie rynku państw UE poprzez eliminację znaczących różnic między produktami pod tą samą marką w różnych krajach, z wyjątkiem sezonowości składników. Konsument musi być w stanie łatwo zauważyć różnicę przed zakupem.
dyrektywa omnibus

Co grozi za nieprzestrzeganie nowych przepisów?

Jeśli przedsiębiorca nie przestrzega przepisów dotyczących informowania o historii cen produktu w czasie promocji, a także innych warunków opisanych w dyrektywie, może on zostać ukarany przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej. Kara za pierwsze naruszenie to 20 tysięcy złotych, a za trzykrotne naruszenie w ciągu 12 miesięcy kara wzrasta do 40 tysięcy złotych.