Plakaty to bardzo uniwersalna forma reklamy – codziennie można się z nimi spotkać na ścianach kin, teatrów, kompleksów sportowych czy innych budynków. Od lat cenione są za swoją przejrzystość i skuteczność, dobrze zaprojektowane plakaty przyciągają wzrok i zachęcają do podjęcia działania. Wiele z nich, na przykład tych filmowych, ludzie chętnie zabierają do domu i wieszają jako dekorację. Jednak zanim zawiśnie na ścianie, to musi być dobrze przygotowany do wydruku. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę?
Przygotowanie grafiki do wydruku plakatu – na co zwrócić uwagę?
Planując wydruk plakatów, warto przed zleceniem sprawdzić kilka rzeczy. Czasami ciężko jest sobie wyobrazić, jak projekt będzie wyglądał na większym rozmiarze, dlatego można dostosować się do kilku uniwersalnych zasad. Aby wydruk plakatu wyglądał atrakcyjnie najlepiej:
- zadbać o czytelne czcionki,
- w centrum umieścić chwytliwe hasło,
- stworzyć projekt w odpowiednio dużym rozmiarze, najczęściej jest to rozmiar od A1 do B3,
- elementy tekstowe należy zamienić na krzywe,
- projekt zrobić w minimum 300 dpi,
- przed wysłaniem do wydruku uwzględnić margines i spady,
- zastosować kolorystykę CMYK.
Dzięki temu każdy plakat będzie wyglądał dobrze po wydruku, jego kolory będą wiernie odwzorowane, nie będzie widać pojedynczych pikseli i czcionki będą wyglądać prawidłowo. Bardzo ważne jest, aby pamiętać o uwzględnieniu spadów – inaczej w trakcie wydruku może uciąć część treści.
Wydruk plakatu – wybór drukarni
Dobry projekt do wydruku plakatu to połowa sukcesu. Bardzo ważne jest wybranie odpowiedniej drukarni, która korzysta z tuszy najwyższej jakości, a także ma w swojej ofercie różne rodzaje papieru. Dobrze jest jak można wybierać nie tylko z różnej gramatury, ale także z różnego wykończenia. Dzięki temu plakaty będą mogły być błyszczące, satynowe lub matowe. Dodatkową funkcją może być ochrona przed światłem UV – to szczególnie ważne przy plakatach narażonych na bezpośredni kontakt z promieniami słonecznymi. W ten sposób dłużej zachowają intensywne i żywe kolory.